Plastiklerin otomotiv sektöründen aldığı pay son 5 yılda yüzde 52 arttı

Gelişen teknoloji ve değişen ihtiyaçlar üretilen araçlardaki beklenti ve talepleri de farklılaştırıyor. Otomobil seçiminde daha fazla konfor, üstün güvenlik, yakıt tasarrufu, şık tasarım, düşük fiyat ve yüksek performans talebine karbon salınımı en aza indirgenmiş çevreci özellikler ekleniyor. Birbirine zıt bu talepleri optimum şekilde karşılayan ve geleceğin otomobillerini şekillendiren tek malzeme ise plastik… Modern araçların yüzde 15’i artık hafifletilmiş plastik malzeme kullanarak üretiliyor. İnovatif plastik ve kompozit malzemeler kullanılarak 100 kilogram hafifletilen bir araç ömrü boyunca yaklaşık 750 litre yakıt tasarruf sağlıyor. 

Ayrıca bu araç; hava yastıkları, emniyet kemerleri, darbelere karşı kullanılan esnek kompozit malzemeleri ile güvenilirliğinden de ödün vermiyor.

Otomotiv endüstrisinin 130 yıllık gelişimine daha yakından bakıldığında; üretim, tasarım ve fonksiyonellik gibi birçok özellikte yaşanan değişim dikkat çekici boyutlara ulaştı. Artık bir araçtan daha konforlu, üstün güvenlikli, yakıt tasarruflu, şık tasarımlı, düşük fiyatlı, yüksek performanslı ve çevreci olması bekleniyor. Bu taleplerin tümüne cevap verebilecek otomobillerin üretimi için plastik ve kauçuk malzemeler ilk sırada tercih ediliyor. Çok yönlü ve esnek kullanımı sayesinde teknolojik yenilik ve tasarım özgürlüğü sunan plastikler; hafiflik, sağlamlık ve geri dönüşüm özelliği ile günümüz otomobillerinden beklenen faydaları karşılıyor. Bu doğrultuda araçlardaki kullanım oranı da giderek artıyor.

Plastiklerin otomotiv sektöründen aldığı pay son 5 yılda yüzde 52 arttı

Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV), plastik sektörünün en önemli kalemleri arasında yer alan otomotiv plastiklerinin 2015 yılında gösterdiği performansı ve gelecek projeksiyonunu ortaya koyan kapsamlı bir rapor hazırladı. 2015 yılındaki toplam plastik üretiminin yüzde 5’ini otomotiv plastikleri oluşturdu. Geçtiğimiz yıl üretilen her otomobildeki ortalama plastik oranı yüzde 11,8’e yükseldi. Kauçuğun oranı ise yüzde 6,6 oldu.

Türkiye’de taşıt araçları üretiminde ve parktaki araçların yenileme talebinde, 2015 yılında son 5 yıla kıyasla toplam malzeme ağırlığı içinde kullanılan plastik miktarı yüzde 52 artarak 418 bin tona yükseldi. Aynı dönemde kauçuk miktarı ise yüzde 56 artış gösterdi ve 234 bin tona ulaştı.

Plastik ve kauçuk ürünlerin ağırlıklı kullanıldığı alanlarda en yüksek payı yüzde 19 ile iç giydirme ve yüzde 12 ile koltuklar üstlenirken; bu alanları tampon, kaput altı, döşeme, ön konsol, aydınlatma ve yakıt sistemleri izledi.

Rapora göre plastikler, otomotiv endüstrisinden aldığı bu payı 2020’de yüzde 61 artırarak kullanım miktarını 672 bin tona çıkaracak.

Plastiklerle hafifleyen günümüz otomobilleri 150 bin kilometrede 750 litre daha az yakıt tüketiyor…

Türkiye’nin petrol kaynaklarına sahip olmayışı ve dünyanın en pahalı benzininin kullanılması bu konuda yapılan araştırmalarda yakıt tasarrufunu ön plana çıkarıyor. Yakıt tasarrufunun yolu ise otomobillerin daha hafif parçalar kullanılarak ağırlıklarının azaltılmasından geçiyor. Otomotiv üretiminde kullanılan yeni inovatif plastikler ve kompozitler sayesinde araçlar hafifleyerek daha az yakıtla daha verimli bir sürüş performansı ortaya koyuyor. Örneğin; modern bir otomobilde 100 kg’lık plastik 200-300 kg’lık diğer malzemelerin yerini aldığında, söz konusu otomobilin 150 bin kilometredeki 8 bin 500 litrelik yakıt tüketimi 750 litre gibi önemli bir oranda azalıyor.

Plastiklerin çok yönlü kullanım avantajları ve plastik teknolojisindeki gelişmelerle birlikte bir otomobilin güvenliğinden, konforundan veya sağlamlığından taviz vermeden yeni işlevler kazanabilmesi, plastikleri tasarımcılar açısından da çekici bir malzeme haline getiriyor. İleri seviyedeki plastik malzemelerin gücü ve dayanıklılığı otomobilleri korozyona karşı daha iyi koruyor ve ortalama ömrünü 12 yıldan fazla uzatıyor.

Kuvvetleri ve darbe direnci özellikleri sayesinde plastikler tamponlar için şok emmeden hava yastıklarına, yan darbe korumasına ve emniyet kemerlerine kadar temel güvenlik özelliklerini de sağlıyor.

“Hayalimiz tamamı plastikten üretilen bir otomobil”


Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu, “Yerli otomobil üretimi için çalışmalar devam ediyor. Ülkemiz ve sektörümüz için oldukça önemli bir gelişme. Türkiye’nin 2020 yılına kadar yollarda olmasını planladığı otomobilde, elektrikli araç dâhil tüm tiplerde hafiflik yani düşük karbon emisyonu öne çıkıyor. Başta otomobil olmak üzere uçak, uzay, savunma sanayileri gibi ana sanayilerin gelişmesi ülkemizde daha inovatif plastiklere ihtiyacı artıracak. Böylece plastik sanayisinde katma değerli bir ürün pazarı da ortaya çıkacaktır” dedi.

Eroğlu, “Plastik sektörü olarak en önemli hedefimiz tümüyle plastikten üretilmiş bir otomobil. Bugün kullandığımız araçların iç aksamı neredeyse tümüyle plastik ögeler içeriyor. Dış kısımda tamponlar, farlar, fren sistemlerinde ve hatta gövdede plastik kullanımı gittikçe yaygınlaşıyor. Örneğin Hindistan’da Reva firması 830 kilogramlık gövdesi tamamen plastikten bir aracı üretmiş durumda. BMW, Mercedes gibi dünyanın dev markaları gövdede, camlarda ve jantlarda plastik uygulamalarını devreye sokmak üzere çalışmalar yürütüyor. Böylece sınırlı kaynaklarımızı sınırsız teknoloji geliştiriyor ve destekliyor. Tamamen plastikten üretilen bir otomobil teknoloji sayesinde hayal değil” diye konuştu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara