Pirelli Başkan ve CEO’su Marco Tronchetti Provera ile şirketin en üst
yönetim kademesi, İtalya Cumhuriyeti Devlet Başkanı Giorgio Napolitano
tarafından 1872 yılında kurulan Şirketin 140. kuruluş yıldönümü vesilesiyle
kabul edildi.
Marco Tronchetti Provera, “Pirelli’nin
kuruluşunun 140. yıldönümü dolayısıyla Başkan Napolitano tarafından kabul
edilmek hem kendim hem de hepimiz açısından büyük bir onurdur” diye konuştu
ve devam etti “140. kuruluş yıldönümümüzü, İtalyan
sanayisinin mükemmelliğini dünyanın
her noktasına taşımış bir grubun gururunu tüm
dünya ile paylaşan 36.000 insanla birlikte kutluyoruz. 140 yıl boyunca çok önemli
bir büyüme kaydettik. 1872 yılından beri yeni ufuklara erişmek için yaptığımız
işe tutkumuzu ve yaratıcılığımızı katarak, fikirleri ve en ileri teknolojileri
hayata geçirdik ve henüz 24 yaşında şirketi kurmuş olan Giovan Battista Pirelli ile yeniliğe ve araştırmaya
olan bağlılığı ile bilinen torunu Leopoldo tarafından sergilenen modernliği
sahiplendik. Her zaman geleceğe bakarak ve 140 yıllık bir geçmişteki deneyimlerden
faydalanarak ilerledik. Ülkenin sanayi üretiminde önemli bir yere sahip köklü
bir firma olarak sorumluluğumuzun bilincindeyiz ve bu bilinçle bundan sonra da
yolumuza devam edeceğiz” diyerek sözlerini tamamladı.
PIRELLI’NİN 140 YILLIK TARİHİ
28 Ocak 1872 tarihinde "G.B. Pirelli & C." şirketi elastik kauçuk mamuller
üretmek amacıyla Milano’da kuruldu. Bu alanda İtalya’da kurulan ilk şirket oldu.
1879 yılında "G.B. Pirelli & C."
elektrik enerjisi iletimi ve haberleşme için kablo ve iletken üretimine
başlayarak kısa süre içinde su altı telgraf ağlarının döşenmesinde bir dünya
lideri haline geldi.
1890’da şirket büyümesini sürdürerek, Porta Nuova ve
Ponte Seveso’daki fabrikalarına ek olarak bir süre sonra kauçuk dolgu
tekerleklerin yerini alacak bisiklet “lastikleri” üretmek amacıyla yeni bir
fabrika için Milano’da bir arazi satın aldı.
1902 yılında grup yurtdışındaki ilk teşebbüsü olarak
İspanya’da Barselona yakınlarında bir fabrika kurdu ve uluslararası büyüme
dönemine girdi. Bunu, Southampton, İngiltere
(1913), Buenos
Aires, Arjantin (1917), Manresa, İspanya
(1924) ve Burton on
Trent, İngiltere’deki (1928)
fabrikalar izledi.
1907’de “Itala” aracıyla Prince Scipione Borghese Pekin-Paris rallisini kazanarak Pirelli’nin ilk
uluslararası spor zaferini kazandı. Bu, Nuvolari, Ascari ve
Fangio gibi
efsane isimler tarafından, iki ve dört tekerlekli araçlarla yıllar geçtikçe
elde edilen sayısız sportif başarının ilkiydi.
1908 yılında “uzun P” logosu yaratıldı. Bu fikir
grubun ABD’de ürünlerini rakiplerinin ürünlerinden farklılaştırma ihtiyacı
duymasıyla New York'ta ortaya çıktı. Giovanni Battista Pirelli’nin 1904’ten itibaren şirketi babalarıyla
birlikte yöneten oğulları Piero ve Alberto Pirelli kendi imzalarında da uzun
bir P harfi kullanıyorlardı ve logo da bu fikirden esinlenmişti. Günümüzde
Pirelli markası dünya üzerinde en fazla bilinen markalardan biridir ve marka
değeri 2,27 milyar Euro tahmin edilmektedir.
1922 yılında Pirelli & C. hisseleri Milano borsasında işlem görmeye
başladı ve 1929’da hisseleri New York borsasında işlem gören ilk İtalyan
şirketi oldu. Yine 1929 yılında şirket grup açısından çok temel bir öneme sahip
bir ülke olan ve bugün beş üretim tesisine sahip olduğu Brezilya'da ilk
fabrikasını açtı.
1924’te Pirelli, kablo sektöründe yenilikçi bir
teknolojinin patentini aldı. Bu andan itibaren aslında dünyadaki yüksek gerilim
enerji hatlarının neredeyse tamamı Pirelli teknolojisini kullanmaya başladı.
1932 yılında şirketin kurucusu Giovanni Battista Pirelli hayata gözlerini yumdu. Savaş yılları
boyunca Pirelli’nin Milano’daki fabrikaları ağır hasar görmüştü ve 1946 yılında
– bir yıl süren bir İttifak Kuvvetleri hükümeti idaresinin ardından – oğulları
Piero ve Alberto Pirelli şirketin başına geri döndüler.
1948’de “Rivista Pirelli” dergisi yayın hayatına başladı.
Teknik ve şirket kültürünü birleştirmek amacıyla yola çıkan, halkın geneline
hitap eden bir şirket yayınının en önemli örneklerinden biriydi. Yaklaşık 30
yıllık yayın hayatı boyunca dergi edebiyat, grafik tasarım ve sanat dünyasından
çok sayıda büyük isme ev sahipliği yaptı. Bu dönemde Mulas, Mendini ve Guttuso
gibi sanatçıların ve tasarımcıların önemli katkılarıyla Pirelli’nin halkla
ilişkilerinin ayırt edici özellikleri biçimlendi.
1953 yılında Cinturato doğdu. Bu lastik Pirelli’nin radyal
teknolojisinin sahneye ilk çıkışını müjdeliyordu.
7 Ağustos 1956’da ölen Piero Pirelli’nin ardından Alberto Pirelli Başkan oldu. Dört yıl
sonra Grubun Milano’daki yeni genel merkezi törenle açıldı. Gio Ponti
tarafından tasarlanan gökdelen Milano tren garının karşısında yer almaktadır ve
günümüzde şehrin simgelerinden biridir.
1960 yılında Pirelli Grubu Türkiye’ye yatırım yapma kararı vermiş ve
İzmit’te ilk Türk lastik fabrikasının temelleri atılşmıştır.1962 yılında ise ilk yerli üretim lastiği yollarla buluşmuştur.
1964 yılında Pirelli Takvimi’nin doğuşu gerçekleşti. İlk
Takvim, Beatles’ın Magical Mystery Tour filminin fotoğrafçısı Robert Freeman tarafından
tasarlandı. Takvim hızla büyük bir başarı kazandı ve kült bir obje statüsüne
yükseldi. 40. sayı olan 2013 Takviminin fotoğrafları Steve McCurry tarafından
çekildi.
1965’te Alberto Pirelli 83 yaşında grubun onursal
başkanlığına getirildi ve icra başkanlığını sonraki 25 yıl boyunca şirketin
yönetimini üstlenecek oğlu Leopoldo’ya bıraktı.
1970’li yıllarda Pirelli ve Dunlop ilgili endüstriyel
faaliyetlerini birleştirerek karşılıklı iştiraklere girdiler. Bu dönemde Cinturato P7, P6 ve P8
modellerinin piyasaya sürülmesi ile sonuçlanan bir teknolojik atılım
gerçekleştirildi. 1980’lerde Pirelli’nin büyümesi 1986 yılında motosiklet
lastikleri alanında uzman ve günümüzde grup bünyesindeki önemli bir marka olan
Alman Metzeler grubunun satın alınması ile devam etti.
1986 yılından beri grup ile birlikte olan Marco
Tronchetti Provera 1992 yılında genel müdürlüğe getirildi. Continental
markasının satın alınmasıyla yaşanan başarısızlığın ardından grubu yeniden
yapılandırdıktan sonra Tronchetti Provera, yeni teknolojiler geliştirerek ve
Uzak Doğu ve Afrika gibi gelişmekte olan pazarlara açılarak bir globalleşme sürecini
başlattı ve gerçekleştirdi.
2000 yılında Pirelli yerüstü optik sistemlerini Cisco
firmasına ve optik bileşen faaliyetlerini Corning firmasına yaklaşık 5 milyar
Euro karşılığında sattı. 2001’de bu likiditenin bir kısmının kullanılmasıyla
Pirelli - Olimpia aracılığıyla - 2007 yılında ayrılacağı Telecom Italia'nın
referans hissedarı oldu.
2005’te Pirelli Kablo, Enerji ve Telekomünikasyon
Sistemleri faaliyetlerini Goldman Sachs firmasına sattı ve bunun sonucunda
kurulan yeni şirketin adı Prysmian oldu. Yine 2005 yılında Pirelli Çin'in
Shandong ilinde grubun ülkedeki üretim merkezi haline gelecek ilk lastik üretim
tesisinin açılışı gerçekleşti.
2006’da Pirelli Romanya’nın Slatina bölgesinde ilk lastik
üretim fabrikasını açtı ve bu tesis 2011 yılında genişletildi.
2008 yılında Pirelli Settimo Torinese’de endüstri
merkezinin inşaat projesine başladı: Mevcut iki fabrikanın entegrasyonunu
sağlayan bu proje bugün grubun teknolojik bakımdan en ileri üretim tesisidir.
2010’da Pirelli Broadband Solutions şirketinin satılması
ve Pirelli Re’nin gayrimenkul faaliyetlerinin gruptan ayrılması ile Pirelli
‘sadece lastik şirketine’ dönüşümünü tamamladı. Aynı yıl içinde şirketin
mirasının değerini korumak ve artırmak ve aynı zamanda ülkenin kültürel
zenginliğinin bir parçası olarak girişimcilik kültürünü geliştirmek amacıyla
Fondazione Pirelli kuruldu.
2010 Haziran ayında Pirelli,19
yıl süren ayrılığın ardından, 2011-2013 yılları arasında tek lastik tedarikçi
ihalesini kazanarak Formula 1™’e geri döndü. Pirelli aynı zamanda Dünya Superbike Şampiyonası, Ferrari Challenge, Lamborghini Blancpain Super Trophy ve Maserati Trophy gibi
prestijli tek marka şampiyonalarının tek lastik tedarikçisidir.
2011 yılında Russian Technologies ile kurulan bir
ortak girişim aracılığıyla Rusya’daki üretimini artırdı ve Merlo’da bulunan
fabrikasını büyüterek Arjantin’deki üretim faaliyetlerini güçlendirdi. Aynı yıl
içinde Pirelli ana faaliyet konusunu destekleyen moda alanında bir endüstriyel
tasarım projesi olarak Pirelli PZero amiral mağazası olan “Pirelli Corso
Venezia”nın açılışını yaptı.
2012’de Pirelli Endonezya’da 2016 itibariyle yılda 7
milyon lastik üretmesi hedeflenen bir motosiklet lastiği fabrikası inşa etmek
amacıyla Astra OtoParts ile bir anlaşma imzaladı. Mayıs ayı sonunda Pirelli tüm
Nafta bölgesine yönelik Premium lastiklerinin üretimi için Meksika’nın Silao
bölgesinde ilk fabrikasını açtı.
GÜNÜMÜZDE PIRELLI
1872 yılında kurulan Pirelli, 2011 yılında 5,65 milyar Euro’luk cirosu
ve 66 milyon adetlik satışı ile, satış hacmi bakımından dünyanın en büyük
beşinci lastik üreticisidir. 160’ı aşkın ülkede ticari varlığı ile şirket dört
kıtada ve 13 ülkede (İtalya, Almanya, Rusya, Türkiye, Romanya, Çin, Mısır,
Arjantin, Brezilya, Venezüella, Meksika, ABD ve İngiltere) kurulu 22 lastik
üretim tesisi ile yaklaşık 36.000 çalışana sahiptir.
Pirelli yüksek
performans ve ultra-yüksek performans lastik üretiminin liderleri arasında yer
almakta ve pemium segment alanında 2015 yılı itibariyle dünya lideri olmayı
hedeflemektedir. Şirket araştırma ve geliştirmeye büyük önem vermektedir ve bu
alanda toplam gelirlerinin yaklaşık %3’ünü ve premium segmentten elde ettiği
gelirlerin %7’sini Ar-Ge çalışmalarına harcamaktadır; bu sektördeki en yüksek
seviyelerden biridir ve Pirelli’nin, lastiklerinin üretimi için sürekli olarak
yenilikçi ve yüksek teknolojik sistemler geliştirmesini sağlamaktadır. Pirelli Lastiklerinin
faaliyetleri iki ana segmentte toplanmaktadır; otomobil, SUV, hafif ticari araç
ve motosikletler için tüketici lastikleri ile otobüsler, kamyonlar ve tarım
araçları için endüstriyel lastikler. Pirelli yaklaşık 4.500 patent içeren bir
portföye sahiptir ve günümüzde dünya genelinde yaklaşık 1.200 araştırmacı
istihdam eden İtalya’da Ar&Ge merkezini ve dünyada sekiz uygulama tesisini
bünyesinde bulundurmaktadır; dışarıdan araştırma merkezleri, üniversiteler ve
otomobil üreticileri ile açık inovasyon projelerinde yer alan kişiler de
düşünüldüğünde bu rakam ikiye katlanmaktadır.
2009 yılından bugüne dek Pirelli toplamda yaklaşık 1,5 milyar Euro yatırım
yapmıştır ve bunun 150 milyon Euro’dan fazlası grubun teknolojik olarak en
gelişmiş merkezi olan Settimo Torinese’deki merkeze harcanmıştır. Süreç ve
üretim tesislerinin sürekli teknolojik açıdan yenilenmesi stratejisi
doğrultusunda, 2015 yılında Pirelli’nin üretiminin %60’ı 10 yaşından genç
fabrikalarda gerçekleştirilecektir. Hedefleri doğrultusunda Pirelli
uluslararası düzeyde kabul gören en yüksek sorumluluk standartlarının ilham
verdiği sürdürülebilir yönetim ilkeleri çerçevesinde faaliyet yürütmektedir.
2015 vizyonu ile endüstriyel planında öngörüldüğü gibi, Pirelli bugün 2011
yılında başlatılan ve şirketin ilişkili olduğu farklı paydaşların
beklentilerinin en iyi şekilde karşılanmasını hedefleyen sürdürülebilir
çevresel, sosyal ve ekonomik planlarını daha da yoğunlaştırmaya büyük bir önem
vermektedir.
1907 yılından beri
motorsporları alanında faaliyet yürütmekte olan Pirelli, Dünya Superbike Şampiyonasını,Ferrari
Challenge, Lamborghini Blancpain Super Trofeo ve Maserati Trophy gibi
prestijli tek marka şampiyonalarının ve hepsinden öte, 2011-2013 yılları
arasındaki 3 yıllık dönem boyunca Formula 1™ şampiyonasının tek resmi lastik tedarikçisidir ve bunların
hepsi ek bir teknolojik yenilik çabasını temsil etmektedir çünkü modelleme,
bileşenler ve süreçler açısından ve aynı zamanda yol modellerine aktarılabilen
bir deneyim geliştirmek için ek bir etmendir: F1 deneyimi dünya çapında tanınan
ve Interbrand 2011 yılı tahminlerine göre 2,27 milyar Euro değere sahip olan
Pirelli markasının geliştirilmesine de katkıda bulunmaktadır. Ürünlerin
mükemmelliği, Pirelli Takviminin ünü, Formula 1™’de yer almanın prestiji ve grubun moda sektöründeki
varlığı bu güçlü marka değerini oluşturan 140 yıllık endüstriyel geleneği ile Pirelli aynı zamanda İtalya’nın
üretim sanayinin başkahramanlarından biridir. Grubun kültürel, tarihi ve
belgesel mirası konusunda farkındalığı artırmak ve yaymak amacıyla 2009 yılında
Fondazione Pirelli kurulmuştur. Pirelli ile Pinacoteca di Brera, Fai - Fondo Ambiente Italiano, Peggy Guggenheim koleksiyonu ve Triennale di Milano arasındaki işbirliği de devam etmektedir. 2007
yılında Pirelli her yıl Milano ve Turin’de gerçekleştirilen uluslararası bir
müzik festivali olan “Festival MITO Settembre Musica”nın sponsorluğunu yürütmeye
başlamıştır.
Pirelli aynı
zamanda Fondazione
Hangar
Bicocca
kurucu üyelerinden biridir. Son olarak, müzik
ve tiyatro dünyasında Pirelli uzun yıllardır Fondazione del Teatro alla Scala'ya
desteğini sürdürmektedir ve şu anda Teatro Franco Parenti ve Piccolo
Teatro di Milano’nun
ortaklarından biridir. Pirelli, Milano Görme Engelliler Enstitüsünü, “La Milanesiana”yı ‘Karanlıkta Diyalog’ projesinde
desteklemektedir ve Fondazione Isec – Istituto per la Storia dell’Età
Contemporanea vakfının kurumsal ortaklarından biridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder