Bakanlar Kurulu’nun 1 Ocak 2014 tarihli, otomobillerdeki ÖTV oranlarını 1600 cc ve altında %40’tan %45’e, 1600 cc ve 2000 cc arasındaki otomobillerde %80’den %90’a, 2000 cc ve üzerindeki otomobillerde ise %130’dan %145’e yükselten kararı sektörümüz için büyük bir sürpriz oldu.
Son dönemde gerek döviz kurlarındaki hızlı yükseliş, gerekse de BDDK’nın otomobil kredilerine getirdiği sınırlamaların, 2014 yılında sektörümüzü olumsuz etkileyeceğini zaten öngörüyorduk.
Ülkemizde otomobil satışında alınan vergilerin yüksekliği kamu da
dahil olmak üzere bütün kesimler tarafından kabul gören bir konudur. Geçtiğimiz günlerde kamuoyuna açıkladığımız, TEPAV ile birlikte hazırladığımız raporda, 43 bin TL’lik bir otomobil için 5 sene içinde bir otomobil fiyatı kadar vergi ödendiğine dikkat çekmiştik.
Yine, Nüfus yaş ortalaması 29 olan Türkiye’nin ortalama 16 yaşındaki hurda araçlara bindiğini ve otomotiv sektörünün gelişmesi için hurda araçların trafikten çekilmesi gerektiğini sürekli olarak ifade ediyoruz.
Bizler, sektörümüzün gelişmesi için yapılması gerekenleri sürekli olarak anlatırken, Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi çerçevesinde sektörün yaşlı araç parkı, yüksek vergi oranı gibi birçok problemine çözüm beklerken, öngörmediğimiz bir şekilde ÖTV oranlarının artırılmış olması bizim için çok şaşırtıcı oldu.
Bu durum, otomotiv sektörü ve bağlantılı sektörlerdeki istihdamı ve planlanan yatırımları da olumsuz etkileyecektir.
Otomotiv sektörü için zaten olumsuz tahminlerle başladığımız 2014 yılının ilk gününde gelen ÖTV artışının da eklenmesiyle sektörümüz için daha da vahim sonuçlar ortaya çıkacaktır.
Tüm bu olumsuzluklar ve belirsizlikler, sektör olarak önümüzü görmemize, sağlıklı tahminler yapmamıza engel olmaktadır. Bugünkü sürpriz artış sonrasında, sektörümüzdeki tüm markaların 2014 yılı için belirledikleri hedef ve stratejileri yeniden revize etmeleri gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder