Kış lastiğinden yaz lastiğine

 servis zamanıKış bitti, soğuk ilkbahar günlerinden sonra yaz mevsimi
 bizleri bekliyor. Kış lastiklerinden kurtulmak lazım; verimli ve güvenli olmak adına..Lastik firmalarıda bunu hatırlatmak adına,
 bu konuyla ilgili basın bültenlerini yayınlıyorlar..


Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden Michelin, havaların ısınmasıyla birlikte daha güvenli bir sürüş deneyimi sunmak için mevsimine göre lastik seçimi yapılması konusunda sürücülerini uyarıyor. Kış mevsiminin etkilerini yavaş yavaş yitirmeye başladığı ve bahar havasının hissedilmeye başladığı bu günlerde araçların lastik değişim dönemi de yaklaşıyor. Michelin daha güvenli yolculuklar için yaz lastiği kullanımına geçilmesini öneriyor.

Mevsimine göre lastik kullanımı konusunda sürücülerde bilinç oluşturmayı amaçlayan Michelin, Almanya Dresden Üniversitesi Trafik Kazalarını Araştırma Bölümü ile birlikte araştırmalar gerçekleştiriyor. Araştırmaların sonuçlarına göre sürücüler kış lastiği kullanımıyla ilgili yanlış bilgilere sahip bu nedenle yanlış lastik kullanımına yöneliyor. Almanya Dresden Üniversitesi Kaza Bilimi Kürsüsü (VUFO) ile Michelin’in işbirliğinde oluşturulan kaza haritası, trafik kazalarının yalnızca yüzde 8’inin karlı zeminde; yüzde 92’sinin ise kuru ve ıslak zemin üzerine gerçekleştiğini ortaya koyuyor. Mevsime ve zemine uyumlu olmayan lastikler yol güvenliği adına tehlike oluşturuyor

Mevsimine göre lastik kullanımı, lastiğin performansını ve ömrünü artırarak sürücü, yol ve yaya için çok daha güvenli bir ortam yaratır. Kış ve yaz lastiklerinin yapıları ve kauçuk bileşenleri farklıdır. Kış mevsimi hava ve yol şartlarına uygun olarak geliştirilen ve tasarımıyla sürücüye kar, buz ve ıslak zeminde konfor sağlamak üzere hazırlanan kış lastikleri, yaz mevsiminde aynı sonucu veremez. Kış ve yaz lastiklerinin farklı yapıları genleşmelerini de etkiler.

Sıcak havaya uygun olmayan kış lastikleri yaz mevsimi şartlarında sıcak zemin üzerinde ısınarak kolayca yumuşak hale gelir. Yumuşayan lastikler yakıt tüketimini artırdığı gibi güvenliği de riske sokar. Bunun yanı sıra kış lastiklerinin yapısında daha fazla diş vardır. Daha fazla dişli yapıya sahip kış lastikleri kuru zemin üzerinde daha fazla yakıt tüketimine neden olurlar.

Yaz döneminde artan uzun tatil yolculukları öncesinde aracı doğru lastikle donatmak riskleri önemli ölçüde azaltır.  Bu dönemde yaz sıcağına dayanıklı, yakıt tüketimini azaltan ve lastiğin performansını artıran yaz lastikleri kullanılmalı, böylelikle trafikte lastik kaynaklı riskler en aza indirilmelidir.
Güneşin kendini göstermesi ve havaların ısınmaya başlamasıyla birlikte, güvenliği ve performansı artırmanın önemine dikkat çeken Pirelli Türkiye, yakıt tüketimi ve çevreye olan olumsuz etkileri azaltmak için mevsime uygun lastik kullanılmasını öneriyor. Yönetmelikle beraber kış lastiğinden yaz lastiğine geçerek araçları bahara hazırlamanın gerekliliğine dikkat çeken Pirelli, yaz döneminde kullanılan kış lastiğinin performans kaybı, daha fazla aşınma ve daha fazla yakıt tüketimine yol açacağını ifade ediyor.
Doğru lastik kullanımı yakıt tüketiminde büyük rol oynuyor
Yaz lastikleri, artı 7 derecenin üstündeki sıcak hava koşullarında, kuru ve ıslak zeminde daha kısa fren mesafesi sağlıyor. Yaz lastiklerinin dönme direncinin kış lastiklerine oranla daha düşük olması, yakıt tasarrufu ve lastikte daha az aşınma anlamına geliyor. Havalar ısındığında yaz lastiğine geçmek binek otomobillerde yüzde 20, ağır vasıtalarda ise yüzde 35 oranında yakıt tüketimine etki ediyor.
Yakıt ekonomisinin yanı sıra kontrollü hızlanma ve ani frenlemenin de sürüş güvenliği için önemli olduğuna dikkat çeken Pirelli, sürücülere araç bakımlarının da düzenli olarak yapılması gerektiğini hatırlatıyor. Pirelli aynı zamanda yumuşak bir sürüş tarzı benimsemenin önemli olduğunu vurgularken, ani hızlanma ve frenlemelerden kaçınma, araç klimasını dikkatli kullanma ve gerekmedikçe elektrikle çalışan cihazların kapatılması konusunda da uyarılarda bulunuyor.
Islak Zeminde en büyük tehlike suda kızaklama
Islak zeminde karşılaşılan en büyük tehlikelerden biri olan suda kızaklama, lastiğin su birikintisi içinde yüzmesine ve tutunma kaybına neden oluyor. Bu durumda lastiğin yer ile teması kesildiğinden frene basmanın olumlu bir etkisinden bahsetmek mümkün değil. Böyle durumlarda yapılacak en doğru hareket, ayağın gaz pedalından çekilerek, motor devir hızının aniden yükselmesine engel olmak ve direksiyonu mümkün olduğunca sabit tutup, yolla temasa geçildiğinde aracın doğru yöne gitmesine çalışmaktır.
Yine dönüş esnasında frene basmak, lastikler üzerindeki baskıyı iki katına çıkardığından frenleme kuvvetine zıt bir kuvvet yaratıyor. Bu kuvvet de aracın sürüş kararlığını ve yol tutuşunu zora sokuyor. Frenlemeyi daha önce yaparak zamanında yavaşlamak ve en önemlisi lastikler düz konumdayken fren yapmak sürüş güvenliği açısından oldukça önemli bir yer tutuyor. 



 Islak ve kuru zeminde kısa fren mesafesini düşük devir direnci ile birleştirenContiEcoContact 5 ise 14 ile 16 inç arasındaki jantlar için tercih edilebilirken; 13 ile 15 inç arasındaki jantlar için ContiEcoContact 3 sunuluyor. 
Yaz döneminde sürücülerin unutmaması gereken noktalar: 

·         Yaz koşullarında kullanılan kış lastikleri; yaz lastiklerine göre daha uzun bir fren mesafesi ile durmanıza ve çabuk aşınarak, yakıt tüketiminin artmasına sebep olur. Özellikle hızlı alınan virajlarda savrulma riskinin de göz ardı edilmemesi gerekiyor.

·         Yaz sezonunda her zaman dört lastiğinizin tümü birden yaz lastiği olmalıdır. Hava sıcaklıklarının +7 santigrat dereceye kadar düşmeyeceği öngörülen Nisan ayından sonbaharın başladığı Ekim aylarına kadar yaz lastikleri kullanılması tavsiye edilir. Yaz lastiklerinin yere temas eden yüzeyi +7 santigrat dereceden itibaren sertleşir.  

·         Yaz sezonunda yol ve hava koşulları nasıl olursa olsun sürücülerin ilk yapmaları gereken şey lastiklerin hava basıncı ve diş derinliğini mutlaka kontrol etmeleridir.

·         Doğru havalı lastik, yolla daha geniş bir yüzeye temas ettiği için, daha güvenlidir. Ayrıca lastikler bu sayede daha az ve düzenli aşınarak; daha az ısınır ve yıpranır. Ayrıca yakıt tasarrufu sağlar.

·         Yola çıkmadan önce veya yolculuğun ilk 15 – 20 km içerisinde, mutlaka lastik basıncı kontrol edilmeli. Isınan lastik içerisindeki havanın basıncı yükselir. Bu da basınç konusunda sürücüleri yanıltabilir. Aynı konu güneş ışınlarına uzun süre maruz kalmış araçların lastiği içinde geçerlidir.

·         Kış döneminde diş derinliği 4 mm olan lastiklerin yaz koşullarında 3 mm’nin altına düşmemesine dikkat edilmeli. Düşük diş derinliği fren mesafesini iki katına kadar artırır.

·         Ufak bir ayrıntı olarak görünse de stepnelerin de mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Bu ayrıntı atlandığı takdirde, küçük sıkıntılarla atlatılabilecek olaylar ciddi sorunlar haline dönüşebilir.


Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden olan Goodyear, kış lastiklerinin mevsime uygun lastiklerle değişimi hakkında sürücüleri uyararak doğru lastik kullanımı konusunda önemli bilgiler veriyor. Hamur yapısı, sırt desenleri ve daha bir çok özelliği ile farklı şekilde geliştirilip üretilen kış ve yaz lastikleri üretimlerine uygun şartların dışında kullanıldığı taktirde performanslarını tam anlamı ile sergileyemiyorlar.
Mevsime göre kullanıldığında, lastiğinizin ömrü uzar ve yol güvenliğiniz artar!
Goodyear Tüketici Lastikleri Direktörü Ersin Özkan mevsime göre doğru lastik kullanımı ile ilgili olarak, “Kış mevsiminin sona ermesiyle sürücülerin kış lastiklerini mevsim şartlarına uygun yaz lastiğiyle değiştirmesi büyük önem taşıyor. Kış lastikleri +7 derecenin altında hamur yapısı gereği daha iyi yol tutuşu daha az fren mesafesi sağlarken, yaz lastikleri yaz şartlarında kış lastiklerine göre her yönden çok daha iyi performans gösteriyor. Bunun dışında yuvarlanma direncine bağlı yakıt tüketimi ve gürültü emisyonu konularında kış lastiklerinin yaz mevsiminde kullanılması verimlilik açısından uygun değil. Biz Goodyear olarak sürücülere Nisan başından itibaren (sıcaklığın +7 derecenin üzerine çıktığı tüm bölgelerde) lastik değişimlerini yapmalarını öneriyoruz” dedi.
Mevsemine göre lastik kullanımının avantajları
·         Hamur yapılarındaki farklılıktan dolayı daha kısa fren mesafesi ve ıslak/kuru zeminde yola tutunma performansı
·         Yaz lastiklerinin sırt diş yapılarından dolayı daha az gürültü ve daha çok konfor sağlaması
·         Yaz lastiklerinin yuvarlanma dirençlerinin az olması sebebi ile kış lastiklerine göre daha az yakıt tüketimi sağlaması
·         Mevsimsel lastik değişimi ile lastiklerin daha uzun süre kullanılabilmesi ve lastik ömrünün uzaması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara