Yeni fren diski ile fren tozu yüzde 90’a kadar azalıyor

Bosch’un yeni fren diski iDisc şehirlerdeki emisyon partikülleri sorununun hafifletilmesine yardımcı oluyorBosch yönetim kurulu üyesi Hoheisel: “iDisc, fren disklerinin 2.0 versiyonu. Bu ürün muazzam bir pazar potansiyeline sahip.”Araç kullanımı ile ilgili oluşan emisyon partiküllerinin yüzde 32’sine frenler ve lastikler neden oluyor.


iDisc’in karbür kaplaması frenlerin yıpranma ve aşınmasını azaltırken güvenli kullanımı arttırıyor.
2016’da otomobil fren disklerine olan talep 330 milyon adedi aştı.

Koruyucu meleklerin birçok yüzü var. Tamamen yuvarlak, bir tabak büyüklüğünde ve başparmak kalınlığında olan fren diski de bunlardan biri. ABS, ESP, hava yastığı gibi teknolojiler yokken fren diskleri araç sürmeyi daha güvenli hâle getiriyor, durma mesafelerini belirgin oranda kısaltıyor ve böylece birçok trafik kazasının önlenmesine yardımcı oluyordu. Ancak, bugün fren disklerinin kamuoyunun ilgisinin merkezinde olmasının başka bir nedeni daha var: fren tozu. Karayolu trafiğinden kaynaklanan çoğu parçacık kirliliği, yakıt yakımından ziyade, yol, lastik ve fren aşınmasıyla oluşuyor. Baden-Württemberg eyaletinin çevre müdürlüğüne göre, frenler ve lastikler araç sürüşüyle ilgili emisyon partiküllerinin yüzde 32’sinden sorumlu ve bunların yaklaşık yarısı da fren tozundan oluşuyor. Bu nedenle, fren tozunun belirgin bir oranda azaltılması özellikle şehirlerde olmak üzere havayı iyileştirmek için şart. İşte Bosch tam olarak bu nedenle iDisc’i geliştirdi. Geleneksel fren diskine kıyasla, iDisc yüzde 90’a kadar daha az fren tozu oluşumuna neden oluyor. Bosch yönetim kurulu üyesi Dr. Dirk Hoheisel şu açıklamalarda bulundu: “Bosch’un havayı temiz tutmaya çalıştığı tek yer motor kapağının altı değil. iDisc fren disklerinin 2.0 versiyonu. Bu ürün muazzam bir pazar potansiyeline sahip.” 

iDisc fren diski pazarını altüst ediyor

iDisc’in benzersiz satış noktası ise hâlihazırda yalnızca Bosch tarafından sunulan tungsten karbür kaplamasıdır. Bu da iDisc’in baş harfi olan “i”nin inovasyon anlamına gelmesini destekler niteliktedir. 

Bu teknoloji geleneksel dökme demir fren diskine dayanıyor. Geleneksel bir diskin iDisc’e dönüşmesi için sürtünme yüzeyi kaplanmadan önce mekanik, termal ve galvanik olarak işlemden geçmesi gerekiyor. Bunların hepsi Bosch araştırmacıları tarafından çok uzun yıllar içerisinde geliştirilen bir sürecin içerisinde yer alıyor. Fiyat açısından bakıldığında, iDisc normal bir dökme demir diskten yaklaşık üç misli daha pahalı ve seramik fren diskten üç misli daha az ucuz. Üretim hacmi arttıkça fiyat muhtemelen düşmeye devam edecek. Hoheisel şunları kaydetti: “iDisc geleneksel dökme demir fren diskin yerine geçmek ve fren diski pazarında yeni standart olmak için gereken her türlü özelliğe sahip. Birçok ülkede ve dünya genelindeki büyük şehirlerdeki süregelen partikül kirliliği tartışması dikkate alındığında, bunun çığır açan bir ürün olmaması için önünde hiçbir engel yok. Çünkü özellikle fren disklerine önümüzdeki on yıllarda ihtiyaç duyulacak ve üretim hacimleri yükselmeye devam edecek. Sırf otomobiller için fren disklerine olan talep 2016’da dünya genelinde 330 milyon adedi aştı.

Sürtünme izleri yok, pas yok

iDisc’in lehine olan diğer bir argüman da birçok olumlu özelliğinin olmasıdır. Fren tozunda çarpıcı düzeydeki azalmaya ek olarak, karbür kaplama daha yüksek çalışma güvenliği sağlıyor. Frenleme performansı, tekrar edilen frenleme manevralarının ardından durma gücünde azalma olduğu bilindiğinden, özellikle fren gücünün azalması söz konusu olduğunda bir seramik freninkine benziyor. Bir seramik fren diski gibi, iDisc bu açıdan son derece stabil ve yavaşlama performansında sadece biraz kayıp oluşuyor. Aşınma da belirgin düzeyde azalıyor. Karbür kaplamanın gücüne bağlı olarak, iDisc’in servis hayatı normal bir fren diskine kıyasla iki misli daha yüksek. Sürtünme yüzeyinde izler mi? Mümkün değil. Korozyon da sorun değil – özellikle elektrikli otomobillerde bu büyük bir avantaj. Frenleme enerjisini geri kazanma diye bir süreçte kurtardığından, elektrikli otomobiller frenlere daha az baskı uyguluyor ve genelde sürtünme yüzeyi üzerinde pas oluşumuyla mücadele etmek zorunda kalıyor. Bununla bağlantılı olarak frenleme esnasında yanıt vermedeki hafif ve geçici düşüş iDisc’te söz konusu olmuyor.

Kirli jant sorunu artık geçmişte kaldı

Fren diskinin parlak karbür kaplaması bir göz ziyafeti sunuyor. Aşınmaya dayanıklı ve korozyon oluşturmayan özellikleriyle, yıllarca kullanıldıktan sonra bile güzelliğini koruyarak açık jant trendine tam uyum sağlıyor. En iyisi, iDisc’in fren tozundaki yüzde 90’lık azalma jantların temizlik ürünleriyle düzenli olarak temizlenme ihtiyacını azaltıyor.

Mobilite Çözümleri, Bosch Grubu’nun en büyük iş sektörüdür. 2016’da bu bölümün satışları 43,9 milyar Avroya veya toplam grup satışlarının yüzde 60’ına ulaşmıştır. Bu oran Bosch Grubu’nu dünyanın önde gelen otomotiv tedarikçilerinden biri haline getirmektedir. Mobilite Çözümleri iş sektörü, grubun – otomasyon, elektriklendirme ve bağlanabilirlik olmak üzere - üç mobilite alanındaki uzmanlığını birleştirmekte ve müşterilerine entegre mobilite çözümleri sunmaktadır. Ana faaliyet alanları arasında içten yanmalı motorlar için enjeksiyon teknolojisi ve güç aktarma aksesuarları, güç aktarma mekanizması elektriklendirmesi için farklı çözümler, araç güvenlik sistemleri, sürücü yardımcısı ve otomatik fonksiyonlar, kullanıcı dostu eğlendirici bilgilendirme teknolojisi, araçtan araca ve araçtan altyapıya iletişim, tamir atölyesi konseptleri ve otomotivde satış sonrası teknoloji ve servisler yer almaktadır. Bosch, elektronik motor yönetimi, ESP patinaj önleme sistemi ve yüksek basınçlı enjeksiyonlu dizel teknolojisi gibi otomotiv alanındaki önemli inovasyonlarla eşanlamlıdır.

Bosch Grubu, dünyanın önde gelen teknoloji ve servis tedarikçilerinden biridir. Dünya genelinde (31 Aralık 2017 itibarıyla) yaklaşık 400,500 çalışanı istihdam etmektedir. Elde edilen ilk rakamlara göre, şirket 2017 yılında 78 milyar Avroluk gelir elde etmiştir. Şirketin faaliyetleri, Mobilite Çözümleri, Sanayi Teknolojileri, Dayanıklı Tüketim Malları ve Enerji ve Bina Teknolojileri olmak üzere, dört sektöre ayrılmaktadır. Bosch, dünyanın önde gelen IoT şirketlerinden biri olarak, akıllı evler, akıllı şehirler, ağa bağlı mobilite ve endüstri için bağlantılı çözümler sunmaktadır. Sensör teknolojisi, yazılım ve hizmet alanlarındaki uzmanlığını ve kendi IoT bulutunu kullanarak müşterilerine farklı etki alanları genelinde ağa bağlı çözümleri tek bir kaynaktan sunabilmektedir. Bosch Grubunun stratejik amacı, ağa bağlı bir yaşam için çözümler üretmek, yenilikçi ve heyecan uyandıran çözümlerle dünya genelinde yaşam kalitesini yükseltmektir. Kısacası, Bosch “Yaşam için Teknoloji” sunmaktadır. Bosch Grubu, Robert Bosch GmbH ve yaklaşık 60 ülkede 440 bağlı şirketiyle bölgesel şirketlerinden oluşmaktadır. Satış ve servis ortaklıkları dâhil olmak üzere, Bosch’un global üretim ve satış ağı dünyanın hemen hemen tüm ülkelerini kapsamaktadır. Şirketin gelecekteki büyümesi yenilikçilikteki gücüne dayanmaktadır. Bosch, dünya genelinde 125 merkezde 62,500 çalışanıyla, araştırma ve geliştirme çalışmalarını sürdürmektedir. 



Detaylı bilgi için  www.bosch.com, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, 
www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse adreslerinden ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Follow by Email