ilk yerli Trambüs’ler yolcu taşımaya başlıyor

Türkiye’de ilk olarak Malatya Büyükşehir Belediyesi’ne teslim edilen yerli Trambüsler, altyapı, üretim ve test sürüşleri sonrasında ulaşım seferleri için kontağı çeviriyor.
Raylı sistemler ve toplu taşıma araçlarına yaptığı yatırımlarla ön plana çıkan Bozankaya’nın üretimi olan Trambüsler, cer enerjisini çift telli katenerden alıyor. Lastik tekerlekli bu araçlar, şehir trafiği ile entegre ilerliyor ve herhangi bir ray sistemine ihtiyaç duyulmadığı için yatırım maliyetinde avantaj sağlıyor.
Böylece Trambüs, hem raylı sistemler olmayan şehirler için iyi bir alternatif oluyor, hem de raylı sistemlere entegre çalışabiliyor. İlk yolcularını taşımaya başlayan trambüslerin resmi açılışı ise ilerleyen günlerde gerçekleştirilecek.

İLK ve ÖRNEK proje
Bozankaya üretimi olan trambüslerin, Türkiye genelinde ilk ve örnek proje olarak Malatya’da hayata geçtiğini kaydeden Malatya Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır seferler öncesinde yaptığı açıklamada; “Toplu taşıma araçları şehirlerin gelişmişliğini gösteren en önemli parametrelerden bir tanesidir. Biz de Malatyamız’da toplu taşımanın kalitesini artırmak, standartlarını yükseltmek için çalışmalar gerçekleştirdik. Yaptığımız incelemeler neticesinde pek çok avantaj sağladığı için trambüste karar kıldık. Dizel yakıtlı araçlara göre yüzde 70'leri bulan bir enerji tasarrufu söz konusu. Trambüslerin hem ilk yatırım ve işletme maliyetleri düşük, hem de yolcu sayısı daha fazla. Aynı zamanda bu araçlar, tam bir çevre yatırımı. Dolayısıyla trambüsler, toplu taşımadaki kaliteyi yükseltirken daha çok yolcu taşımamızı da sağlayarak tüm beklentilerimizi karşılıyor," dedi. Türkiye’de örnek bir proje gerçekleştirdiklerini dile getiren Çakır, "Birçok belediyenin bu araçları değerlendirmesi gerekiyor,” dedi.
Raylı sistemler ve toplu taşıma araçları tasarlayan yerli üretici Bozankaya tarafından geliştirilen bu yeni nesil araçlar, Türkiye’nin ilk yerli trambüsleri olma özelliğini taşıyor. Üzerlerindeki katener sistemiyle elektrik tellerine bağlanan, aynı zamanda dizel motorla da kullanılabilen trambüsler, 80 kilometre hız yapabiliyor. Her biri 270 kişi kapasiteli 10 trambüs, 8 aylık test sürüşleri sonrasında yolcu taşımaya başlıyor.
Trambüs sistemini takip eden belediyeler bulunduğunun altını çizen Bozankaya Genel Müdürü Aytunç Günay ise yurt dışından heyetlerin de gelip incelemelerde bulunduğunu belirtiyor. Günay, ilk yerli trambüs hakkında bilgi vererek: “Teknik olarak tramvay sistemleri ile benzerlikleri olmasına rağmen ilk yatırım maliyetleri çok daha düşük olan trambüs sistemleri, toplam ağırlığı 40 tona yaklaşan konvansiyonel araçlara göre enerji tasarrufunda yaklaşık yüzde 75’e varan avantaj sağlıyor. Otomotiv sektörünün geleceğinin elektrikli motorlarda olacağı öngörüsüyle hareket ederek, Türkiye’ye elektrikle çalışan böylesine önemli bir aracı yerli üretim ile kazandırmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Trambüslerimiz hem ulusal hem de uluslararası platformda yerel yönetimler tarafından büyük ilgi görüyor. Yunanistan, Brezilya, Avusturya ve Almanya’dan teknik heyetlerin Türkiye’ye gelip yerinde izledikleri araçlarımızın ihracatına da yakın bir zamanda başlayacağız” dedi. 

Enerji tasarrufu
Trambüs aracının kullandığı teknoloji olan elektrikli tahrik sistemi, enerji ve çevreci çözüm planı ile farklılık yaratıyor. Toplam ağırlığı 40 tona yaklaşan konvansiyonel araçlara göre enerji tasarrufunda ortalama yüzde 75’e varan avantaj sağlanıyor.
Sistem, raylı sisteme dönüştürülebilecek
Trambüs altyapısının raylı sisteme dönüştürülebileceğini de belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, “Bu sistem istediğiniz an raylı sisteme dönüşebiliyor. Şu anki trafo ve katener direkleri dahil olmak üzere bütün sistemler, hafif raylı sisteme uygun sistemlerdir. Sadece rayların döşenmesi ile hafif raylı sisteme dönüştürebilir,” şeklinde sözlerini tamamladı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara